“De Protestanten maken aanspraak op “het geschreven woord alleen” – en doen het voorkomen dat zij zich alleen houden aan de Schrift als de standaard voor het geloof. Zij rechtvaardigen hun opstand door het argument dat de Kerk is afgedwaald van het woord en de Traditie volgt. Wel nu, de aanspraak van de Protestanten, dat zij staan op het geschreven woord alleen, is niet waar. Hun uitspraak dat zij zich houden aan “de Schrift alleen als de standaard van het geloof” is vals! Het bewijs: Het geschreven woord gebiedt de heiliging van de zevende dag als de sabbat. Zij houden zich niet aan de zevende dag, maar verwerpen het! Als zij zich waarlijk aan de Schrift alleen als standaard zouden houden, dan zouden zij de zevende dag, zoals dat in de hele Schrift tot uiting komt, moeten heiligen! Maar nee, zij verwerpen niet alleen de heiliging van de sabbat zoals de Schrift voorschrijft, maar hebben ook nog de heiliging van de zondag geadopteerd, waarvoor zij slechts het argument van Traditie van de Kerk hebben … Bijgevolg faalt de aanspraak van “de Schrift alleen als standaard” en is de noodzakelijkheid van de kerkleer van “Schrift en Traditie” volledig bevestigd. De Protestanten zelf treden hierin op als rechters!” ”
Het gaat om aanbidding. Zowel het zegel van God
als het merkteken van het beest hebben te maken met
actieve godsdienstige beleving.
Het beest is HET PAUSDOM. Dat kun je in artikel 3 nog eens goed bestuderen.
We hebben geleerd
dat het beest van Openbaring 13:
1-10 en de kleine hoorn van Daniël
7 beschrijvingen zijn van één en dezelfde macht
“Tenslotte op de laatste opening op
de achttiende januari, 1562, werden hun laatste gewetensbezwaren
overboord gegooid. De aartsbisschop van Reggio hield een toespraak waarin hij openlijk verklaarde dat de traditie boven de Schrift
stond. Het gezag van de kerk kon
daarom niet gebonden worden door
het gezag van de Schrift, omdat de
kerk de sabbat veranderd had in de
zondag, niet op grond van een gebod van Christus maar op haar eigen gezag. En weet voor zeker dat
daarmee de laatste illusie vernietigd was. Er werd verklaard dat de
Traditie niet betekent dat iets oud
is, maar Traditie is voortgaande inspiratie.” Dr. Holtzman Canon and
Tradition, p. 263.
“Zo beroept men
zich ook daarop, dat de Sabbat in
tegenstelling tot de tien geboden in
de zondag veranderd werd. Er wordt
geen voorbeeld zo hoog verheven
en zo vaak gebruikt als deze verandering van de Sabbat. Daarmee willen zij [De RK-kerk] beweren dat de macht van de
kerk groot is, daar zij vrijstelling
van de Tien Geboden geven die zij [de RK-kerk]
veranderd hebben.”
“Onmiskenbaar voor de
Rooms-katholieke kerk, werd de
zondagse mis een merkteken van de
praktiserende katholiek.” Dictionary
of the liturigie, p. 604.
“De Bijbel zegt, Gedenk de
Sabbat dat gij die heiligt. De katholieke kerk zegt, NEE! Door mijn
goddelijke macht vernietig ik de
sabbat, en geef jullie het gebod om
de eerste dag van de week te houden. En zie de hele geciviliseerde
wereld buigt in eerbiedige gehoorzaamheid aan het gebod van de Katholieke kerk.” Pater Enright C S Kancas city 1893.
“... Natuurlijk beweert de
Katholieke kerk dat de verandering
haar handeling was. En deze handeling is het merkteken van haar
kerkelijke macht, en haar gezag in
godsdienstige zaken.” H. F. Thomas de kanselier van kardinaal Gibbons, in antwoord op een brief over
de verandering van de Sabbat.
“Zondag is het merkteken
van ons gezag. ... De kerk is boven
de Bijbel en de overheveling van de
Sabbat te vieren is daar het bewijs
van.” Catholic record london, Ontario 1-9-1923.